Idéturné

Publicerat av: Jessica Wennberg, 13 juni, 2018

Under ett par veckors tid har vi varit ute på Idéturné. 750 km i bil, 5 stopp och ett oräkneligt antal häftiga idéer senare måste jag summera det som en inventering av rang. Vi har hunnit med att besöka Karesuando, Vittangi, Haparanda, Övertorneå och Pajala. Man kan inte låta bli att inspireras och förundras över den kreativitet, potential och det driv som finns runt om i Tornedalen.

Syftet var att skapa ett forum med utrymme att vrida och vända på sina idéer tillsammans med andra – genom information och inspiration, men mest av allt diskussion. Vi ville också ta reda på var människor med en idé helst av allt vill ha en hjälpande hand för att ta sig vidare. Handlar det om företagsrådgivning, marknadsföring, paketering, samarbetspartners eller något helt annat? Och hur kan vårt projekt jämna ut vägen lite för de som vill bi entreprenörer inom besöksnäringen i Tornedalen?

Vi har fått chans att lyssna till de som redan gjort resan från idé till att starta och driva företag. De har delat med sig av tips och lärdomar, men framförallt en optimism kring turismen som framtidsbransch och styrkan i vår region. Här kommer en sammanfattning av något att ta med sig från inspiratörerna:

·    Laura, Leader Tunturi-Lappi: Från finska sidan ser man med stort intresse på det svenska gränsområdet – särskilt vad gäller småskaliga entreprenörer inom besöksnäringen. Man ser tydliga trender där både kunder och turoperatörer efterfrågar mer exklusiva och (framförallt) genuina resmål och reseanledningar. Till sist; Suget efter samarbeten och nya produkter är stort – våga ta kontakt och låt inte språket bli ett hinder.

 ·       Niklas, Arctic Retreat: Prata med andra turistentreprenörer. Hitta rätt personer att samarbeta med. Gå med i ditt destinationsbolag för kontakter och nätverk. Ha med vänner och familj på tåget och räkna med att det kommer ta tid. Till sist; JFDI = Just Fucking Do It!

·       Terese, Tornedal & Co: Att komma igång behöver inte alltid ta så lång tid. Var flexibel och låt verksamheten växa fram efterhand. Det kan komma mycket gott av att vara med i nätverk och samarbeta med andra – även om man vill göra saker själv och ha kontroll. Till sist; är man fler kan man göra mer!

·       Katharina, 8 Seasons Lapland Tours AB: Var flexibel och beredd att förändra verksamheten utifrån efterfrågan och vad som fungerar. Ha passion för det du gör – det leder till att du vill kunna mycket om det. Till sist; Våga fråga!

 

Jag vill rikta ett varmt tack till alla som deltagit och skapat ett bra innehåll kring våra verkstäder! Som bjudit på både egna idéer såväl som feedback till andra.

Här kan du höra ett klipp från Morgon i P4 Norrbotten där vi berättar mer om våra Idéverkstäder och besöksnäringen potential i Tornedalen (1:10 in i programmet).

Härifrån jobbar vi vidare med att sammanfatta de tankar och behov som framkommit under träffarna, och utifrån det planera in relevanta resor, workshops och informationstillfällen.

Hör gärna av er med tips, funderingar och andra önskemål eller om ni vill träffas för att diskutera mer.

Sparka igång!

Publicerat av: Jessica Wennberg, 21 maj, 2018

I slutet av förra veckan genomförde Tornedalen 2020, Leader Tunturi-Lappi och Outokaira en gemensam kick-off för Original Lapland på Yllästunturi Visitor Centre Kellokas. Ett trettiotal deltagare i form av representanter för turistföretag, leaderområden, kommuner och andra organisationer möttes för att ta del av information och inspiration kring besöksnäringen i svenska och finska Tornedalen. Bland annat fick vi veta mer om hur Ylläs Travel Association jobbar med led-infrastruktur och digitala tjänster, hur Metsähallitus (Finlands motsvarighet till Naturvårdsverket) arbetar för att koppla ihop byar och vilka värden som är viktiga för Powerun Adventures när det kommer till att bedriva verksamhet i området. Vi fick även ta del av några turoperatörers reaktioner på vårt projekt, där de flesta kunde se en efterfrågan på genuina produkter med rötter i Tornedalen. Presentationerna väckte engagemang och resulterade i både frågor och idéer.

Viktiga signaler som vi kan ta med oss utifrån dagen är den positiva trend som råder inom besöksnäringen i både svenska och finska Tornedalen. Investeringar görs och arbetstillfällen skapas inom branschen. Att intresset för småskaliga produkter från vårt område är stort och att efterfrågan på reseanledningar hit är långtifrån mättad. Men också vilka styrkor som ligger i att samarbeta med flera aktörer som har olika förutsättningar och specialiteter.

Vid dagens slut var det med en känsla av framåtanda och tillförsikt vi tillsammans kunde förklara projektet ordentligt igång-sparkat!

Tornedalen – Ett unikt besöksmål som säljer?

Publicerat av: Jessica Wennberg, 23 april, 2018

Att många snackar om besöksnäring just nu har nog inte undgått någon. Näringen pekas ut som framtidsbransch och potentialen tycks i det närmaste oändlig. Många är också de som riktar fingertoppen mot Norrbotten och dess förutsättningar som turistmål. Man lyfter både unika naturupplevelser, kultur och innovationer som viktiga ingredienser till framgången. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg talade vid sitt senaste besök i länet om besöksnäringens potential och om en bransch som kan skapa mycket för norrbottningarna.
– Det finns alla möjligheter för besöksnäringen att fortsätta växa i Norrbotten. Det är ett unikt besöksmål på många sätt. (Norrbottens Affärer, 2018-04-20)

Swedish Lapland Visitors Boards VD Erika Mattsson skriver I sin krönika i Norrbottens Affärer (2018-04-20) om vad just vi i Norrbotten och vår arktiska livsstil kan erbjuda besökare. Och ställer sig samtidigt frågan hur det kommer sig att vår destination blivit så populär;
– Ja, kanske är det så enkelt som livet vi lever, på platsen vi bor på.

En reseguide som tidningen Lantliv publicerade i oktober 2017 har fått rubriken Äventyr i vilda och vackra Tornedalen och beskriver vår del av landet så här:
– Inte behöver man åka långt ut i världen för att uppleva äventyr och unik naturskönhet. Det räcker bra med bedövande vackra Tornedalen.

Så långt tror jag de flesta av oss är med; vi har fantastiska naturupplevelser runt knuten och kan många gånger skapa reseanledningar genom att gräva där vi står. På de knappa två månader jag arbetat med projektet har jag hunnit färdas drygt 1 600 km med bil och slås ständigt av den potential som finns överallt i vårt område. Men Erika Mattsson sätter fingret på en viktig punkt i sin krönika; människor ska besöka vår plats för att betala in i vår lokalekonomi och hjälpa oss göra platsen vi lever på både bättre och mer attraktiv. Något som också skapar jobb, du kan arbeta i en internationell miljö och samtidigt bo häruppe.

Därför kan vi glädjas åt att trenderna pekar uppåt för besöksnäringen i Norrbotten och Tornedalen – vi får chans att dela med oss av vår fantastiska plats till fler, men framförallt skapar det möjlighet för oss att leva och bo just här.

Naturturism på frammarsch!

Publicerat av: Jessica Wennberg, 16 april, 2018

Under förra veckan besökte vi Landsbygdsnätverkets konferens med fokus på Naturturism. Ett 70-tal entreprenörer, destinationsrepresentanter, LEADER-föreningar och myndighetsrepresentanter samlades för att ta del av intressanta exempel, få inspiration och diskutera alltifrån leder och hållbar utveckling till sociala medier-kampanjer och affärsnytta.

 

Gemensamt för både diskussioner och presentationer under dagen är känslan av att vara i rätt bransch i rätt tid och att potentialen för naturturism är enorm. Förutsättningarna att bedriva turism med naturupplevelser som bas är goda i stora delar av landet, men i synnerhet utanför städerna och kan på många sätt vara en motor för landsbygdsutveckling. Besöksnäringen bidrar till behov av service och infrastruktur, något som skapar multiplikatoreffekter för exempelvis livsmedel, drivmedel och transporter.

 

Så vad behövs för att vi ska kunna ta naturturismen i Sverige vidare till nästa nivå? Huvudtalaren Jerry Engström (Friluftsbyn m.fl.) sammanfattar det i följande tre punkter;

1.       Bättre samarbete och koordinering mellan aktörerna. Det är för mycket stuprörstänk.

2.       Bättre balans mellan marknadsföring och genuina bokningsbara upplevelser. Vi måste bli medvetna om vad som särskiljer oss och hur vi når ut med den vetskapen till vår målgrupp.

3.       Samarbete mellan turistföretag, men också med företag inom andra branscher, behövs för att vi ska ta oss till nästa nivå.

 

Kort och gott; Samsyn, Särskiljning och Samarbete!

 

Utöver det fick vi med oss en hel del tänkvärda inspel kring hur man utmärker sig i mediebruset, hittar sin knivskarpa målgrupp och att gjort är bättre än perfekt.

Mer information och material från dagen hittar du i Landsbygdsnätverkets nyhetsbrev.

 

Med det kickar vi igång en ny härlig vårvinter-vecka!

Fiske, framtid och tillväxt

Publicerat av: Jessica Wennberg, 6 april, 2018

Landsbygdsnätverket jobbar för att samla kunskap om landets landsbygder under parollen Landet Lär. På olika teman sänder man webbinarier, spelar in podcasts och sprider nyhetsbrev. I april står Naturturism på agendan och i veckan släpptes senaste avsnittet av podden Landet där man lyfter frågan om vad som står i vägen för att fisketurismen ska kunna stå för ett större samhällsekonomiskt värde.

 

Jakt- och fisketurism pekas ut som en framtida motor för besöksnäringen och framförallt av betydelse för landsbygdsutveckling. Det har också potential att vara ett viktigt komplement till andra typer av naturturism för att skapa sysselsättning under större delar av året.

 

Som de tre största hindren för att fisketurismen ska nå sin fulla potential som framtidsbransch lyfter man i podden:

1)      Det är idag svårt att beräkna hur mycket fisketurismen i Sverige omsätter. Både vad gäller fisket i sig, men även sett till runt-omkring-konsumtionen i form av exempelvis boende, mat, guidning m.m. Det gör det i sin tur svårt att värdera alternativkostnaden för användning av strömmande vatten till fiske istället för andra användningsområden såsom vattenkraft.

2)      Förvaltningssystemet är fragmenterat och råkar många gånger ut för stuprörs-effekter. Mycket sker på regional nivå där Länsstyrelsen har ansvar för förvaltningen, medan andra aktörer såsom Regioner har ansvar för att utveckla turismen. Det gör det svårt att koppla ihop så att exempelvis insatser för fiskbestånd görs på platser som senare kan användas för fiske.

3)      Samverkan och balans är viktiga ingredienser. Lokalsamhället ska tycka att det har ett värde samtidigt som man många gånger vänder sig till utländska besökare och behöver ta hänsyn till deras preferenser. Det är också viktigt att hitta en balans där fisket bidrar till tillväxt utan att resurserna överutnyttjas för att få en långsiktighet i näringen.

 

Sammanfattningsvis ser man fisketurismen som en framtidsbransch under förutsättning att man lyckas samla skilda intressen för hur man ska använda fiskeresursen.

Här kan du lyssna på podden i sin helhet:

 

Om du inte får nog av naturturism i allmänhet och fisketurism i synnerhet kan du också passa på att anmäla dig till Landsbygdsnätverkets webbinarium på temat som sänds den 17 april. Mer information hittar du på Landsbygdsnätverkets hemsida.

 

Särskilt spännande känns ämnet så här års när det pågår pimpeltävlingar på var och varannan is. Att ligga på ett liggunderlag i vårsolen och rycka i ett pimpelspö kanske är en reseanledning i sig. – Ibland behövs det faktiskt inte mer än så!