Båda sidor om älven / Kahen puolen Väylää
Publicerat av: Jessica Wennberg, 28 mars, 2018
Original Lapland är samverkansprojekt mellan tre LEADER-områden i två länder. Geografiskt täcker vi upp hela ytan från Haparanda till Karesuando på svenska sidan och från Torneå till Enontekiö på den finska sidan.
På sina ställen är Finland bara ett stenkast bort. Någonstans i mitten av älvfåran flyttar klockan en timme och språket blir ett annat. En gränsövergång som blir en upplevelse för den som inte lever i närheten av den. Helt utan att synas – eller kanske just därför – blir förflyttningen över gränsen en attraktion i sig. Genom hela vår region kan man relativt enkelt ta sig från det ena landet till det andra och plötsligt är både valutan, klockslaget och språket ett annat.
Eller så inte… Att tiden ändras och att man betalar med kronor i det ena landet och euro i det andra kommer vi inte ifrån. Men i stora delar av området förstår och gör vi oss förstådda med hjälp av både vårt egna och den andras språk. Historien är gemensam. Likaså många av våra traditioner, kulturen och naturupplevelser.
Att det som brukar kallas världens fredligaste gräns löper genom hela vårt LEADER-område är något vi vill nyttja som styrka och en gemensam resurs. Genom projektet kommer vi erbjuda konkreta tillfällen för aktörer på båda sidor om älven att mötas, lära av varandra och etablera nya samarbeten.
Förra fredagen träffades projektledarna för alla tre områden och satte stenen i rullning för vad som förhoppningsvis kommer bli inspirerande besök, lärorika workshops och positiva energikickar. Det gjorde vi vid Muonioälvens strand och på en salig blandning av svenska, finska, meänkieli och engelska.
Landsbygd + Besöksnäring = Sant
Publicerat av: Jessica Wennberg, 21 mars, 2018
I veckan släppte regeringen propositionen om en sammanhållen politik för Sveriges landsbygder. Propositionen bygger på den utredning som parlamentariska landsbygdskommittén gjorde under 2016 och innehåller delmål om hållbar tillväxt, cirkulär ekonomi och attraktiva livsmiljöer.
Om man har lite tid över kan man skumma igenom hela den 104 sidor långa produkten via Näringsdepartementets sida på www.regeringen.se
Känner man däremot att det är i mesta laget har jag passat på att plocka ut godbitarna som rör just besöksnäringen och dess betydelse för tillväxt på landsbygd.
Man ser en bransch som utvecklas mycket starkt och som framförallt kan bidra till livskraftiga landsbygder. Där pekas särskilt de natur- och kulturmiljöer som finns i Sveriges landsbygder ut som viktiga produktionsresurser. Det handlar om platsbundna tillgångar som på ett avgörande sätt kan bidra till landets utveckling.
Besöksnäringen är i dag en växande näring i Sveriges landsbygder, efterfrågan är stark, inte minst vad gäller naturturismen och intäkterna har allt större betydelse i många lokala ekonomier. Trots besöksnäringens ökande betydelse i Sveriges landsbygder är dock omsättning, förädlingsvärde, antal arbetstillfällen och tillväxt inom besöksnäringen lägre i landsbygdskommunerna än i storstäderna. Här finns behov av insatser och en potential för utveckling av företagen inom besöksnäringen på landsbygderna. (s. 37)
När det kommer till utvecklingspotential lyfter man bland annat behoven av digital mognad och innovation. Eftersom en besökares val av resmål och aktiviteter i allt större utsträckning görs via digitala sökningar och tjänster, måste också företagen inom besöksnäringen anpassa sig till ett nytt digitalt beteende.
En sammanställning som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har tagit fram visar att de landsbygdskommuner som har en betydande besöksnäring också ser positiva effekter på ökad sysselsättning, större serviceutbud inom flera branscher, ökat nyföretagande och bättre dagligvaruhandel. Dessa kommuner har också lägre arbetslöshet bland unga, och högre prisutveckling på småhus. För en del företag verksamma på landsbygden kan diversifiering vara ett intressant sätt att utveckla företaget, där ligger turismupplevelser nära till hands att inkludera i redan befintliga verksamheter.
Summa summarum gör man bedömningen att utvecklingen av besöksnäringen kopplat till natur- och kulturmiljöer i Sveriges landsbygder, och i synnerhet naturturismen, bör stärkas.
I budgetpropositionen för 2018 föreslår regeringen att sammanlagt 1900 miljoner kronor för perioden 2019-2021 avsätts för genomförandet av politiken. Därefter avsätts 400 miljoner kronor löpande. Pengarna föreslås bl.a. användas för att öka resurserna till Visit Sweden och stärka marknadsföringen av Sverige och inom ramen för livsmedelsstrategin har medel avsatts för att stärka måltidsturismen.
Varsågoda – en kort sammanfattning av landsbygdsproppens innehåll för besöksnäringen är serverad!
*Foto: Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht invigningstalar på Landsbygdsforum 2016, Kukkolaforsen Turism & Konferens.
Välkommen till Original Lapland
Publicerat av: Jessica Wennberg, 16 mars, 2018
Hos oss finns älven och skogen, midnattssolen och norrskenet, polcirkeln och det arktiska klimatet, tystnaden och gästfriheten. Vilken skatt vi har att njuta och dela med oss av. En råvara som kan bidra med både tillväxt och livskraft för vår region. Genom hela vårt område löper också det som brukar kallas för världens fredligaste gräns och på vissa platser når vi Finland genom ett stenkast. På andra sidan gränsen finns en region som vi i mångt och mycket delar både kultur och historia med. Älven utgör inte bara en gräns, utan också en gemensam resurs.
– Ungefär så tänkte vi i LEADER-föreningen Tornedalen 2020 när vi initierade projektet Alkuperäinen Lappi – Original Lapland tillsammans med våra finska kollegor.
Syftet med projektet är att skapa förutsättningar för tillväxt inom besöksnäringen bl.a. genom att öka samarbetet med den finska sidan av Tornedalen. Tillsammans med de två finska LEADER-föreningarna Outokaira tuottamhan och Leader Tunturi-Lappi vill vi utveckla potentialen som gränsöverskridande destination. För oss i Tornedalen 2020 handlar det om att skapa förutsättningar för affärsidéer och evenemang att växa och bädda för fler entreprenörer inom besöksnäringen.
Några av målen är:
– Stärka Tornedalen som ett attraktivt resmål för människor som söker natur- och kulturupplevelser.
– Fler nya entreprenörer.
– Fler evenemang som vuxit och därav föreningar som kan anställa personal.
– Ökat samarbete mellan företag och föreningar på svenska respektive finska sidan om gränsen.
Målgruppen för samverkansprojektet är i första hand mindre besöksnäringsföretag, personer som önskar starta företag med koppling till besöksnäring och föreningar som vill utveckla produkter eller evenemang.
Fram till och med hösten 2019 kommer vi anordna ett antal aktiviteter i form av exempelvis workshops, visningsresor, föreläsningar och konkreta möjligheter för svenska och finska företagare att träffas.
Har du precis startat ett företag med inriktning mot turism, kanske har du en företagsidé som du skulle vilja jobba vidare med eller andra visioner om hur vi kan utveckla Tornedalen som besöksmål? Hör gärna av dig så pratar vi mer.
Vi har en 18 månader lång resa framför oss – tillsammans lyfter vi Tornedalen.
NU KÖR VI!